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Marketing strategy for startups going international

  • Startups usually have high growth ambitions but only limited resources. Therefore, they are looking for efficient and effective methods to grow their business. However, if they go interna-tional, challenging changes will likely be made if the company is not focused on the global market. The aim of this work is therefore to support startups in the internationalization of their business and to provide guidance from the beginning by using strategic marketing elements to facilitate this process. To achieve this, a qualitative method of analysis was chosen. First, a literature review was conducted on the relevant topics of a startup, strategic marketing, and internationalization. Five success factors emerged from the literature: commitment, strategy, research, marketing mix adaptation, and organization and network. These were then ana-lyzed in more detail in expert interviews. The analysis of the interview results shows that for the internationalization of startups, the commitment to internationalization and a global mindset is of great importance from the very beginning. This is because they influence all supporting and strategic marketing elements.
  • Startups haben in der Regel große Wachstumsambitionen aber nur begrenzte Ressourcen, daher suchen sie nach effizienten und effektiven Methoden, um ihr Geschäft auszubauen. Wenn sie jedoch international tätig werden und nicht auf den globalen Markt ausgerichtet sind, wird es wahrscheinlich zu herausfordernden Veränderungen kommen. Ziel dieser Arbeit ist es, Gründer bei der Internationalisierung ihres Unternehmens zu helfen und sie von An-fang an durch strategische Marketingelemente zu unterstützen, um diesen Prozess zu er-leichtern. Um dies zu erreichen, wurde eine qualitative Analysemethode gewählt. Zunächst wurde eine Literaturrecherche zu den relevanten Themen Startup, strategisches Marketing und Internationalisierung durchgeführt. Aus der Literatur ergaben sich fünf Erfolgsfaktoren: Engagement, Strategie, Forschung, Anpassung des Marketing-Mix sowie Organisation und Netzwerk. Diese wurden anschließend in Experteninterviews näher analysiert. Die Analyse der Interviewergebnisse zeigt, dass für die Internationalisierung von Startups das Engagement für die Internationalisierung und eine globale Denkweise von Anfang an von großer Bedeutung sind, denn sie beeinflussen alle unterstützenden und strategischen Marketingelemente.

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Metadaten
Author:Daniel Bösch
DOI:https://doi.org/10.25924/opus-4559
Subtitle (English):A practical guide for B2B software startups
Title Additional (German):Marketing-Strategie für internationalisierende Startups. Ein praktischer Leitfaden für B2B-Software-Startups
Advisor:Georg Fürlinger
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of publication:2022
Publishing Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Granting Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Release Date:2022/09/20
Tag:Guidance; Internationalization; Marketing; Startups; Strategy
Number of pages:IX, 108
DDC classes:000 Allgemeines, Informatik, Informationswissenschaft / 000 Allgemeines, Wissenschaft
JEL-Classification:F International Economics / F0 General
Open Access?:ja
Course of Studies:Betriebswirtschaft: International Marketing & Sales
Licence (German):License LogoUrhG - The Austrian Copyright Act applies - Es gilt das österr. Urheberrechtsgesetz