Chatbots in der Bewerberkommunikation
- In der vorliegenden Masterarbeit geht es darum, inwiefern das Conversational Design von NLP-basierten Chatbots in der Bewerberkommunikation gestaltet werden kann, um eine optimale Candidate Experience für die Bewerber/innen zu schaffen. Das Conversational Design umfasst dabei die Dialoggestaltung, den sprachlichen Stil sowie die Relevanz einer Persönlichkeit eines Chatbots. Es wird beschrieben, wie Chatbots auf der Karrierehomepage sowie auf Messenger-Plattformen eingesetzt werden können. Dabei geht es ausschließlich um Textbots, die mit Hilfe der Technologie von Natural Language Processing und basierend auf das Machine Learning als schwache Form der künstlichen Intelligenz in der Bewerberkommunikation eingesetzt werden. Dazu wurden im empirischen Teil qualitative Experteninterviews mit Personen aus HR-Abteilungen sowie mit Beratungsunternehmen geführt. Ziel dieser Arbeit ist es, einen Leitfaden für HR-Abteilungen bereitzustellen, inwiefern das Conversational Design von Chatbots gestaltet werden kann sowie welche kritischen Erfolgsfaktoren zur Schaffung einer optimalen Candidate Experience berücksichtigt werden müssen.
- This master thesis is about the extent to which the conversational design of NLP-based chatbots in applicant communication can be designed to create an optimal candidate experience for applicants. The conversational design includes the dialog design, the linguistic style as well as the relevance of a personality of a chatbot. Furthermore, it is described how chatbots can be used on the career homepage as well as on messenger platforms. The focus is exclusively on textbots that are used in applicant communication with the help of natural language processing technology and based on machine learning as a weak form of artificial intelligence. For this purpose, qualitative expert interviews with people from HR departments as well as consulting companies were conducted in the empirical part. The aim of this work is to provide a guideline for HR departments on the extent to which the conversational design of chatbots can be shaped and which critical success factors must be taken into account to create an optimal candidate experience.
Author: | Patrick Arzl |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.25924/opus-4046 |
Title Additional (English): | Chatbots in communication with applicants |
Advisor: | Bernd Schwendinger |
Document Type: | Master's Thesis |
Language: | German |
Year of publication: | 2021 |
Publishing Institution: | FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg) |
Granting Institution: | FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg) |
Release Date: | 2021/09/29 |
Tag: | Bewerberkommunikation; Chatbots Conversational Design |
Number of pages: | VIII, 103 |
DDC classes: | 600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 650 Management |
JEL-Classification: | M Business Administration and Business Economics; Marketing; Accounting |
Open Access?: | ja |
Course of Studies: | Betriebswirtschaft: Human Resources & Organisation |
Licence (German): | UrhG - The Austrian Copyright Act applies - Es gilt das österr. Urheberrechtsgesetz |