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Sub-sectoral differences in factors influencing internationalization of service firms

  • The fact that services have emerged a driving force and the fastest growing sector in international trade attracts researchers to follow the changes taking place in the service industry. This study extends the scientific discussion on internationalization of service firms. Unlike previous research that examined factors that influence a single firm’s decision to internationalize, I acknowledge the heterogeneity of services, and based on the results obtained from secondary analysis of primary qualitative data sets, answer the main research question how internationalization motives differ between people-processing services, possession-processing services, and information-based services. This research goes beyond identification of variation in internationalization motives and analyses the service characteristics that might be responsible for the differences. In addition, I assess the key trends in the service sector and predict the possible future internationalization motives that are likely to emerge from the current trends. Findings of this study reveal two major issues. First, it is evident that reasons for internationalization differ among hotel, retail firms and Higher education institutions representing people-processing services, possession-processing services, and information-based services respectively. Second, a few motives are common across sub-sectors, however the significance of the motives vary from sub-sector to sub-sector. I conclude that the differences in underlying structures of the respective service sub-sectors is the fundamental cause for the variation in internationalization motives among service sub-sectors. Other factors such as distinctive characteristics of service, firm’s competitive strategies, income elasticity of demand, and life-cycle stage of the service sub-sector also contribute to the differences in internationalization motives. This paper also presents three different factors, which are likely to emerge as significant factors that influence service firm internationalization decision in future. (1) Company’s urge to be socially responsible and the need to contribute towards the environmental well-being (2) The need to sell regional products and services to neighbouring nations and respond to consumers’ demand for sustainable consumerism (3) Decision to penetrate foreign markets facilitated by the low risks and low cost of internationalization.
  • Die Tatsache, dass sich Dienstleistungen als treibend Kraft und den am schnellsten wachsenden Sektor im internationalen Handel etabliert haben, reizt Forscher die Veränderungen im Dienstleistungssektor zu verfolgen. Diese Studie erweitert die wissenschaftliche Diskussion über die Internationalisierung von Dienstleistungsunternehmen. Im Gegensatz zu früheren Studien, die Faktoren untersuchten, die die Entscheidung eines einzelnen Unternehmens zur Internationalisierung beeinflussen, erkennt diese Studie die Heterogenität von Dienstleistungen an. Auf Grundlage der Ergebnisse einer sekundären Analyse von primärqualitativen Datensätze beantworte ich die Hauptforschungsfrage, wie sich die Internationalisierungsmotive zwischen Personenverarbeitungsdiensten, Besitzverarbeitungsdiensten und informationsbasierten Dienstleistungen unterscheiden. Diese Studie geht über die Identifizierung von Unterschieden in Internationalisierungsmotiven hinaus und analysiert die Servicemerkmale, die für die Unterschiede verantwortlich sein könnten. Darüber hinaus bewerte ich die wichtigsten Trends im Dienstleistungssektor und prognostiziere mögliche zukünftige Internationalisierungsmotive, die sich aus den aktuellen Trends voraussichtlich ergeben werden. Die Ergebnisse dieser Studie zeigen zwei wichtige Aspekte auf. Erstens ist es offensichtlich, dass die Gründe für die Internationalisierung zwischen Hotel, Einzelhandelsunternehmen und Hochschuleinrichtungen, die jeweils Dienstleistungen zur Personenverarbeitung, Besitzverarbeitungsdienstleistungen bzw. informationsbasierte Dienstleistungen vertreten, unterschiedlich sind. Zweitens sind einige Motive in den einzelnen Sektoren weit verbreitet, die Bedeutung der Motive variiert jedoch von Teilsektor zu Teilsektor. Ich komme zu dem Schluss, dass die Hauptursache für subsektorale Unterschiede in den Internationalisierungsmotiven auf die unterschiedlichen Strukturen der jeweiligen Dienstleistungs-Teilsektoren zurückzuführen ist. Andere Faktoren wie die Art der erbrachten Dienstleistungen, die Wettbewerbsstrategie des Unternehmens, die Elastizität der Nachfrage und die Lebenszyklusphase des Dienstleistungs-Teilsektors tragen ebenfalls zu den Unterschieden in den Internationalisierungsmotiven bei. Diese wissenschaftliche Arbeit stellt auch drei verschiedene Faktoren vor, die voraussichtlich die Internationalisierungsentscheidung von Dienstleistungsunternehmen in der Zukunft beeinflussen werden. (1) Die Notwendigkeit des Unternehmens, sozial verantwortlich zu sein und zum Ökologischen Wohlergehen beizutragen (2) Die Notwendigkeit, den Nachbarländern regionale Produkte zur Verfügung zu stellen und der Nachfrage der Verbraucher nach nachhaltigem Konsum zu entsprechen (3) Entscheidung, in ausländische Märkte einzudringen, die durch die geringen Risiken und niedrigen Kosten der Internationalisierung erleichtert werden.

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Metadaten
Author:Domtila Wäger
DOI:https://doi.org/10.25924/opus-4171
Title Additional (German):Subsektorale Unterschiede in Faktoren, die die Internationalisierung von Dienstleistungsunternehmen beeinflussen
Advisor:Wilfried Manhart
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of publication:2021
Publishing Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Granting Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Release Date:2021/10/04
Number of pages:X, 89
DDC classes:300 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft
Open Access?:ja
Course of Studies:Betriebswirtschaft: International Marketing & Sales
Licence (German):License LogoUrhG - The Austrian Copyright Act applies - Es gilt das österr. Urheberrechtsgesetz