Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
  • search hit 1 of 1
Back to Result List

Die Wirkung von Lernmaßnahmen

  • Diese Arbeit resultiert in einem Leitfaden, der zur verbesserten Wirksamkeit von Lernmaßnahmen in Organisationen beitragen soll. Inbesondere die Verkürzung der Halbwertszeit von Wissen gab Anlass zur vorliegenden Untersuchung. In den Kapiteln zwei und drei wurde das theoretische Fundament durch Bearbeitung der Themen Personal-/Kompetenzentwicklung, allgemeine und individuelle Lerntheorie, sowie Lernbedarfsanalyse, Lerntransfer und Lernevaluation gebildet. Darauf aufbauend wurde mit der Methodik (Kapitel 4) der Experteninterviews der aktuelle Stand definierter Organisationen im Raum Ostschweiz, Westösterreich und Liechtenstein hinsichtlich Lernbedarfsanalyse, Lerntransfer und Lernevaluation erhoben. Diese Ergebnisse wurden in Kapitel 5 mit der Literaturstudie aus Kapitel 2 und 3 verglichen. Der Leitfaden besteht für Lernbedarfsanalyse, Lerntransfer und Lernevaluation aus unterschiedlichen Schritten, die in Tabellenformat dargestellt und beschrieben sind (Kapitel 6). In Kapitel 7 wurden, neben einer Zusammenfassung und einem Fazit, weiterführende Forschungsansätze zur Thematik angeführt.
  • This work resulted in a guideline to help improve the effectiveness of learning in organizations. Especially the reduction of the half-life of knowledge was the reason for the underlying study. In chapters two and three, the theoretical foundation was formed by the topics of personnel/competence development, general and individual learning theory, as well as learning needs analysis, learning transfer and learning evaluation. Based on this, the methodology (Chapter 4) for the expert interviews was used to define the status-quo of defined organizations in Eastern Switzerland, Western Austria, and Liechtenstein with regard to learning needs analysis, learning transfer and learning evaluation. In Chapter 5 those results were compared with the theoretical foundations. Based on all previous steps, the guideline is introduced in chapter 6. It consists of different sections for learning needs analysis, learning evaluation, and learning transfer, each of which is presented in table format. In addition to a summary and a conclusion, further research approaches to the topic were listed in Chapter 7.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Amina Abl
DOI:https://doi.org/10.25924/opus-3674
Subtitle (German):Wie Organisationen die Wirksamkeit von Lernmaßnahmen erhöhen können
Title Additional (English):The effect of learning measures. How organizations can increase the effectiveness of learning activities
Advisor:Marianne Grobner
Document Type:Master's Thesis
Language:German
Year of publication:2020
Publishing Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Granting Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Release Date:2020/11/03
Number og pages:X, 138
DDC classes:600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 650 Management
Open Access?:ja
Course of Studies:Betriebswirtschaft: Human Resources & Organisation
Licence (German):License LogoUrhG - The Austrian Copyright Act applies - Es gilt das österr. Urheberrechtsgesetz