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Digital transformation in destination management

  • Digitalisation poses great challenges for regional tourism management. However, many organisations are currently undergoing a transformation from a marketing to a destination management organisation (DMO), which is why only a few have managed to adopt new digital approaches and to assert themselves as DMOs within the destination and against ever growing global platforms. The presented master thesis therefore deals with this issue and aims to pave the way for DMOs to develop and use digital business models themselves. The objective of the thesis is to develop a systematic process for the development of own DMO business models and to evaluate whether the establishment of a multi-sided platform as the recipe for the success of global platform providers is also suitable for DMOs. For this purpose, an extensive literature research was conducted and semi-structured expert interviews were evaluated. In addition, the Anchor Point Canvas was developed as a supporting framework for the modelling of business models for companies with historically grown structures and constraints.
  • Die Digitalisierung stelle das regionale Tourismusmanagement vor große Herausforderungen. Viele Organisationen befinden sich allerdings aktuell im Wandel von einer Marketing- zu einer Destinationsmanagementorganisation (DMO), weshalb es bislang nur wenige geschafft haben, neue digitale Wege einzuschlagen und sich als DMO innerhalb der Destination und gegenüber immer stärker werdenden globalen Plattformen zu behaupten. Die vorliegende Masterthesis beschäftigt sich daher mit diesem Thema und soll den Weg für DMOS ebnen, digitale Geschäftsmodelle selbst zu entwickeln und zu nutzen. Ziel der Arbeit ist es, einen systematischen Prozess zur Entwicklung eigener DMO Geschäftsmodelle zu entwickeln und zu bewerten, ob der Aufbau einer Multi-sided Platform als Erfolgsrezept globaler Anbieter, auch für DMOs geeignet ist. Dazu wurde eine umfangreiche Literaturrecherche durchgeführt sowie semi-strukturierte Experteninterviews ausgewertet. Darüber hinaus wurde im Rahmen der Thesis das Anchor Point Canvas als unterstützendes Werkzeug bei der Modellierung von Geschäftsmodellen für Unternehmen mit historisch gewachsenen Strukturen und Einschränkungen entwickelt.

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Metadaten
Author:Louis Hoffmann
DOI:https://doi.org/10.25924/opus-3704
Subtitle (English):Development of a multi-sided platform business model for destination management organisations
Title Additional (German):Digitale Transformation im Destinationsmanagement. Entwicklung eines Multi-sided Platform-Geschäftsmodells für Destinationsmanagementorganisationen
Advisor:Thomas Dobbelstein
Document Type:Master's Thesis
Language:English
Year of publication:2020
Publishing Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Granting Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Release Date:2020/10/28
Number of pages:VIII, 106
DDC classes:300 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft
JEL-Classification:M Business Administration and Business Economics; Marketing; Accounting / M3 Marketing and Advertising
Open Access?:ja
Course of Studies:Betriebswirtschaft: International Marketing & Sales
Licence (German):License LogoUrhG - The Austrian Copyright Act applies - Es gilt das österr. Urheberrechtsgesetz