Forschungszentrum Human Centred Technologies
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This randomized, controlled trial evaluated the impact of plaque visualization combined with daily tasks on cardiovascular risk profile and included 240 participants with coronary arterial disease. The intervention group received the PreventiPlaque app during the 12-month study period in addition to standard care. The app contained daily tasks that promoted lifestyle modifications and adherence to prescribed medication. It included ultrasound images of participants´ individual carotid plaque, which were updated regularly. The impact of plaque visualization and personalized app usage was evaluated, using a change in the SCORE2 as a primary endpoint. In the intervention group, the SCORE2 was significantly lower after the study period (t(120) = 6.43, padj < 0.001, dRM = 0.58). This demonstrates the efficacy of the PreventiPlaque app in supporting lifestyle modifications and medication adherence. These findings suggest that personalized mHealth interventions in combination with visual risk communication are valuable tools in secondary prevention. Trial Registration: The study was registered at ClinicalTrials.gov under the identifier NCT05096637 on 27 October 2021 and was approved by the local ethics committee of the University of Duisburg-Essen (20-9157-BO).
Understanding the synergistic potential of human collaboration with artificial intelligence (AI) in creative endeavours, such as ideating Serious Game (SG) concepts, is of vital interest in our era of digital transformation. This study probes two pivotal questions: First, how does the incorporation of a GPT-4 transformer AI, assuming the role of a teacher, influence support for student teams during the ideation and balancing of SG concepts? Second, what are the students' perceptions of AI integration when co-designing these concepts with an AI in the educator role? In a between-group research design, two distinct groups engaged in a collaborative role-playing activity with digital role-specific cards and a visualised board to ideate and balance Serious Games addressing privacy decision-making. The first group, engaging in a local setting, collaborated with an AI that played the teacher role. In contrast, the second group played the co-ideation activity in a remote setting, with a human playing the role of the teacher. The findings indicate that generative AI can successfully be sourced to play the teacher role in a collaborative role-playing activity. Crucially, the timing of AI intervention thereby emerged as an essential factor that can impair creative support. Scheduled AI interventions can offer fresh insights but may not align with immediate team needs. The insights underscore the requirement to determine the most effective timing for AI intervention in human-AI co-playing ideation sessions to foster the full potential of an AI filling a role in a collaborative design process. Implications synthesised from the analytical findings and practical insights on AI-suggested design propositions/conflicts are discussed conclusively.
Advancing colour perception: exploring young children's colour discrimination in mixed reality
(2024)
One of the world's most famous pyramids is not located in Egypt but is on a music album cover by the band Pink Floyd. However, not a pyramid but a prism, the iconic image of a beam of light turning into a rainbow is a powerful symbol that captures the complexities of colour perception across cultures and individuals. This study examines how children can discern colour gradations in mixed reality (MR) environments, utilising the widely employed Farnsworth-Munsell 100 Hue Test. The MR version of the test, adapted for use with the Meta Quest 3, was evaluated with 52 children aged between 5 and 17 years. The results revealed significant differences in colour discrimination among age groups. Younger children had more difficulty distinguishing hues, particularly in the green-blue spectrum. The findings also demonstrate the applicability of MR-based colour assessments for younger children, providing a fast-screening alternative to traditional physical colour vision testing. The study's outcomes are conclusively synthesised, highlighting their implications for colour discrimination in educational settings.
Age is heterogeneous and digital skills vary. Nevertheless, it is still evident that the usability of digital technologies is less pronounced among older people compared to younger people and that older people in particular are affected by the digital gap (e.g. Boot 2023, Neves, Mead 2020, McDonough 2016). Digital solutions continue to pose challenges for older people in particular. The digital gap can be closed by improving human-technology interaction. It is not only important to make technologies more user-friendly, but also to strengthen the human factor and its skills in dealing with technologies. The postulated thesis is that both are needed to promote a self-determined, safe, accepted and therefore effective use of digital technologies and to achieve a good user experience. On the one hand, the ability to use technologies competently can help to prevent emergency situations, for example by controlling smart home technologies for shading, ventilation and drinking reminders on hot days. On the other hand, technologies can help to recognize emergency situations and initiate automated actions. However, automatically initiated actions are not sufficient for all emergency situations. Human actions and decisions are needed, which requires speed of action in dealing with digital tools in catastrophic and stressful situations.
Im Rahmen des TeleCareHub Projektes soll ein Dashboard zur einfachen Visualisierung von Tagesstruktur-Parametern, welche auf Basis von Bewegungsmelderdaten aus der Woh-nung einer betreuten Person berechnet werden, entstehen. Dies soll es Betreuenden erleich-tern, passende Betreuungsschritte setzen zu können. Um die dafür notwendigen Informati-onsbedürfnisse zu identifizieren und den Anwendungskontext besser zu verstehen, wurde die Goal-Questions-Metrics (GQM) Methode im Rahmen eines Co-Creation Workshops mit Betreuenden aus Pflege-Einrichtungen und Entwickelnden angewendet. Als Ergebnis wurden dabei mögliche Metriken identifiziert, die zur Beantwortung von Fragen bezüglich der Ta-gesstruktur von betreuten Personen beitragen könnten sowie ein Dashboard-MockUp er-stellt. Aufschlussreich war hier neben den eigentlichen Resultaten die entstandene Diskussi-on zur Wichtigkeit der Privatsphäre für betreute Personen und was zur Akzeptanz eines solchen Systems aus Sicht der Betreuenden und Betreuten notwendig wäre. Die Orientie-rung am Datenminimierungs-Ansatz der Datenschutz-Grundverordnung wird als wichtiger Baustein dafür gesehen. In einem nächsten Schritt soll nun das Dashboard einem Usability-Test mit Personen aus dem Betreuungs-/Pflegeumfeld unterzogen werden, um die Eignung der abgeleiteten Parameter und die Verständlichkeit ihrer Bezeichnung zu überprüfen und zu optimieren.
Barrierefreiheit (Zugänglichkeit) und Usability (Benutzerfreundlichkeit) sind wichtige Ge-staltungsprinzipien überall dort, wo Kommunikation zwischen Menschen und (digitalen) Oberflächen stattfindet. Um eine angemessene Qualität der Telecare Services für möglichst viele Menschen zu gewährleisten, sind Usability-Kriterien sowie Prinzipien für Barrierefrei-heit von zentraler Bedeutung für die TeleCareHub Plattform. Unter Berücksichtigung von diversen Perspektiven unterschiedlicher Personengruppen, die „im Digitalen“ Hürden erle-ben, werden gestalterische und technische Maßnahmen umgesetzt, um eine hohe Benutzer-freundlichkeit mit möglichst wenigen Barrien zu gestalten. Barrieren können dabei unter-schiedlich sein und von diversen Menschen wahrgenommen werden. Dazu gehören z. B. auditive oder visuelle Hürden oder Sprach- bzw. Fachsprachbarrieren. In diesem Beitrag wird herausgearbeitet, welche Relevanz und welche Schnittmengen Usability und Barriere-freiheit haben, um eine möglichst nutzerfreundliche und barrierearme Gestaltung von digi-talen Interfaces umzusetzen. Beide thematisierten Gestaltungsprinzipien spielen in allen Ar-beitsphasen eine Rolle: der Serviceauswahl, -implementierung und -evaluation. Dabei wird exemplarisch dargelegt, welche konkreten Gestaltungsmaßnahmen auf der TeleCareHub Plattform (TCH) umgesetzt werden.
Das Projekt TeleCareHub ist ein Kompetenz-Netzwerk für Telepflege und Telesupport in Österreich. Das Netzwerk besteht aus Partnerorganisationen aus Wissenschaft, Wirtschaft, Pflege- und Gesundheitspraxis aus Tirol, Kärnten, Salzburg und Vorarlberg. Es will Be-treuungspersonen bei der Pflege von zu Hause lebenden Menschen mit Demenz durch digi-tale Angebote unterstützen. Die Nutzerintegration ist ein zentrales Element von Tele-CareHub und zieht sich durch alle Arbeitsphasen – der Serviceauswahl, -implementierung und -evaluation. Acht Telecare-Services wurden identifiziert, die das Potenzial haben, die Pflege und Betreuung im ambulanten Bereich zu entlasten: (1) Wissen kompakt, (2) Lern- und Schulungsangebote basierend auf WHO iSupport, (3) Chat-Beratung, (4) Video-Beratung, (5) begleitete Online-Selbsthilfegruppe, (6) Belastungs-Check, (7) sensorgestützte Alltags-Analyse sowie (8) ein Verzeichnis über Telecare-Services. Die Services wurden und werden iterativ im Rahmen von Co-Creation-Workshops mit Nutzergruppen weiterentwi-ckelt, adaptiert, erprobt und getestet. Ziel ist eine Integration und Verzahnung der Services im TeleCareHub Portal.
Background: Cardiovascular disease is the major cause of death worldwide. Although knowledge regarding diagnosing and treating cardiovascular disease has increased dramatically, secondary prevention remains insufficiently implemented due to failure among affected individuals to adhere to guideline recommendations. This has continued to lead to high morbidity and mortality rates. Involving patients in their healthcare and facilitating their active roles in their chronic disease management is an opportunity to meet the needs of the increasing number of cardio-vascular patients. However, simple recall of advice regarding a more preventive lifestyle does not affect sustainable behavioral lifestyle changes. We investigate the effect of plaque visualization combined with low-threshold daily lifestyle tasks using the smartphone app PreventiPlaque to evaluate change in cardiovascular risk profile. Methods: and study design: This randomized, controlled clinical trial includes 240 participants with ultrasound evidence of atherosclerotic plaque in one or both carotid arteries, defined as focal thickening of the vessel wall measuring 50% more than the regular vessel wall. A criterion for participation is access to a smartphone suitable for app usage. The participants are randomly assigned to an intervention or a control group. While both groups receive the standard of care, the intervention group has additional access to the PreventiPlaque app during the 12-month follow-up. The app includes daily tasks that promote a healthier lifestyle in the areas of smoking cessation, medication adherence, physical activity, and diet. The impact of plaque visualization and app use on the change in cardiovascular risk profile is assessed by SCORE2. Feasibility and effectiveness of the PreventiPlaque app are evaluated using standardized and validated measures for patient feedback.
HINTERGRUND: Gesundheitsförderungsforschung und ‐ausbildung sind zentrale Hebel für Kapazitätsentwicklung und Voraussetzungen für eine qualitätsgesicherte Gesundheitsförderungspraxis. Das Kompetenzzentrum Zukunft Gesundheitsförderung im Fonds Gesundes Österreich hat als eine Aufgabe, Capacity Building für Gesundheitsförderung (GF) in Österreich zu unterstützen und weiterzuentwickeln. Das Diskussionspapier widmet sich der Frage, welche Maßnahmen es braucht, um die Ausbildung und Forschung in Österreich weiterzuentwickeln und zu stärken. ***METHODE: Aufbauend auf der Fallstudie zu Forschungsaktivitäten an (Privat‐)Universitäten, FHs, außeruniversitären Forschungseinrichtungen sowie Aktivitäten im Bereich Ausbildung zu einzelnen tertiären Studienangeboten mit explizitem GF‐Bezug (Plunger/Wahl 2023; Wahl/Plunger 2023) wurden mit Expertinnen und Experten aus den Bereichen Ausbildung, Forschung und Praxis im Rahmen von drei Workshops und zwei schriftlichen Feedbackschleifen Entwicklungsperspektiven zur Gesundheitsförderungsausbildung und ‐forschung entwickelt. ***ERGEBNISSE: Im Diskussionspapier wurden für die Bereiche Ausbildung und Forschung jeweils drei zentrale Entwicklungsperspektiven benannt und hinsichtlich eines Zielbilds, des Nutzens und der Realisierungsmöglichkeiten beschrieben: Im Bereich Ausbildung sind das die Stärkung der Vernetzung der Ausbildungs‐, Forschungs‐ und Praxiseinrichtungen, die Entwicklung und Etablierung von Kernkompetenzen in der Gesundheitsförderung und die (Weiter‐)Entwicklung spezialisierter Ausbildungsangebote und Lehrformate für Gesundheitsförderung. Für den Bereich Forschung sind das die Stärkung langfristiger finanzieller Ressourcen, die Stärkung von Strukturen für die Verbindung von Forschung, Policy und Praxis sowie die Stärkung von (Nachwuchs‐)Wissenschaftlerinnen, (Nachwuchs‐)Wissenschaftlern und des Forschungsumfelds für Gesundheitsförderungsforschung. Die einzelnen Perspektiven sind zum Teil eng miteinander verbunden und können einander stärken. Übergreifend braucht es sowohl für die Ausbildung als auch für die Forschung Advocacy‐Arbeit und Sensibilisierungsarbeit unter Expertinnen, Experten, Entscheidungsträgerinnen und ‐trägern sowie ausreichend finanzielle Ressourcen und Rahmenbedingungen, die die beschriebenen Entwicklungen ermöglichen. Die konkreten Inhalte der Entwicklungsperspektiven sollen in Zukunft unter Einbindung aller relevanten (inter‐)nationalen Akteurinnen und Akteure gestaltet werden.