Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 83 of 412
Back to Result List

Digital unterstützte Lernumgebungen

  • Mit dem Namen Coachly wird eine elektronische Lernplattform bezeichnet, welche im Rahmen eines neuen Lernkonzeptes die Wissensaneignung bzw. Wissensvermittlung für Lernende und Lehrende im schulischen Unterricht erleichtern und effizienter gestalten soll. Dies wird vor allem durch fest integrierte individuelle Coaching-Einheiten und ein konstantes Monitoring des Lernprozesses gewährleistet. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich in ihrer theoretischen Auseinandersetzung mit den Themenbereichen „Lernen“ und „Unterricht“. Während bei Ersterem unter anderem Lernziele und verschiedene Lerntheorien behandelt werden, widmet sich das Kapitel „Unterricht“ den Unterrichtsarten „Klassischer Unterricht“, „E-Learning“ und „Blended Learning“. Auch Unterrichtsmethoden und innovative Ansätze der Wissensaneignung werden hier abgehandelt. Darüber hinaus dokumentiert die Arbeit die verwendete Forschungsmethode und deren Ergebnisse sowie die Konzeption und Umsetzung des entstandenen Lernkonzeptes und der integrierten Lernplattform. Ausgangspunkt der Forschungsarbeit war dabei die Frage, wie eine Lernumgebung geschaffen werden kann, die die Lernenden bei der Wissensaneignung und Lehrende bei der Wissensvermittlung unterstützt.
  • The name Coachly refers to an digital learning tool which, as part of a new learning concept, is intended to simplify and improve the efficiency of knowledge acquisition and transfer for learners and teachers in school lessons. This is mainly achieved by integrated individual coaching sessions and a constant monitoring of the learning process. The theoretical part of this thesis deals with the topics "learning" and "teaching". While the chapter "learning" concentrates on learning objectives and different learning theories, the chapter "teaching" deals with types of teaching such as "classical teaching", "e-learning" and "blended learning". Teaching methods and innovative approaches to knowledge acquisition are also covered in this chapter. In addition, the thesis presents the research method used and its results as well as the conception and implementation of the developed learning concept and the integrated learning platform. The basic question of the research work was, how a learning environment can be created, which supports the learners in the acquisition of knowledge and the teachers in the transfer of knowledge.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar
Metadaten
Author:Fabian Verschnig
DOI:https://doi.org/10.25924/opus-4801
Title Additional (English):Digitally supported learning environments
Advisor:Hubert Matt
Document Type:Master's Thesis
Language:German
Year of publication:2023
Publishing Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Granting Institution:FH Vorarlberg (Fachhochschule Vorarlberg)
Release Date:2023/04/17
Tag:Gestaltung
Blended Learning; Design; E-Learning; Interfacedesign
Number of pages:277
DDC classes:000 Allgemeines, Informatik, Informationswissenschaft / 000 Allgemeines, Wissenschaft / 005 Computerprogrammierung, Programme, Daten
Open Access?:ja
Course of Studies:InterMedia
Licence (German):License LogoUrhG - The Austrian Copyright Act applies - Es gilt das österr. Urheberrechtsgesetz